RYSOWANIE MAPY KONFLIKTU
Conflict Mapping

do pobrania/download

Joanna Wowrzeczka

Instytut Sztuki, Wydział Artystyczny w Cieszynie
Uniwersytet Śląski,
ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

doi: 10.7366/KIR.2017.3.4.01

SŁOWA KLUCZOWE

dobro wspólne, konflikt, kultura społeczna, odpowiedzialność, przestrzeń publiczna, sztuka społecznie zaangażowana, wykluczenie, wyobraźnia, zaufanie

KEYWORDS

conflict, exclusion, imagination, public space, responsibility, social culture, socially engaged art, the commons, trust

STRESZCZENIE

Autorka analizuje własne praktyki artystyczne w celu przyjrzenia się, czym dla jej działań jest konflikt. Próbuje tym samym zrekonstruować jego mapę (główne miejsca zapalne, powiązania między nimi, cechy i znaczenie), przedstawiając interwencje w obszarze uczelni i miasta, koncentrując się na marnotrawstwie dóbr wspólnych. Swoją rolę artystki poszerza o możliwości wniesione przez koncepcję kultury społecznej, tym samym rezygnując z tradycyjnego oddzielania roli artystki od akademiczki i aktywistki. Według autorki zajmowanie się konfliktem pozwala na zbudowanie wspólnego języka, wyobraźni, zaufania i odpowiedzialności.

ABSTRACT

The author analyzes her own artistic experience in the interaction with a phenomenon of conflict. Giving many examples she attempts to describe how the reality of conflict has shaped her own artistic activities and work. All this has created a process, in which the art and the artists have been immersed in a complicated world of the social tensions and problems. It makes the art leave the traditional position, limited to the small academic or artistic environment and get involved in the reality where the roles of the artist, scholar and activist must be combined. All the interventions in the area of the university and the city, all the issues of wasting common goods, poverty and social injustice, according to the author, allows to build a common language and imagination where trust and responsibility among people begins to operate.

LITERATURA / REFERENCES

Publikacje zwarte

  1. Domański, H. i in. (red.) (1999). Encyklopedia socjologii, t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  2. Hausner, J., Jasińska, I., Lewicki, M., Stokfiszewski, I. (red.) (2016). Kultura i rozwój. Analizy, rekomendacje, studia przypadków. Warszawa–Kraków: Instytut Studiów Zaawansowanych, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
  3. McGuirk, J. (2015). Radykalne miasta. Przez Amerykę Łacińską w poszukiwaniu nowej architektury (tłum. M. Wawrzyńczak). Warszawa: Wydawnictwo Bęc Zmiana, ResPublica.
  4. Mencwel, A. (2009). Etos lewicy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  5. Miessen, M. (2013). Koszmar partycypacji (tłum. M. Choptiany). Warszawa: Wydawnictwo Bęc Zmiana.
  6. Mucha, J. (1999). Konflikt społeczny. W: H. Domański i in. (red.), Encyklopedia socjologii, t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  7. Rakowski, T. (2009). Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
  8. Rakowski, T. (red.) (2013). Etnografia/Animacja/Sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  9. Sowa, J. (2015). Inna Rzeczpospolita jest możliwa! Widma przeszłości, wizje przyszłości. Warszawa: WAB.
  10. Stokfiszewski, I. (2016). Wokół kultury społecznej. W: J. Hausner, I. Jasińska, M. Lewicki, I. Stokfiszewski (red.), Kultura i rozwój. Analizy, rekomendacje, studia przypadków. Warszawa–Kraków: Instytut Studiów Zaawansowanych, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
  11. Szacki, J. (2002). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.
  12. Śliz, A., Szczepański, M.S. (2011). Konflikt społeczny i jego funkcje. Między destrukcją a kreacją. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin–Polonia, 36 (2), s. 21. http://dlibra.umcs.lublin.pl/Content/23699/czas16080_36_2_2011_1.pdf (dostęp: 25.12.2016).
  13. Załuski, T. (2014). Skuteczność sztuki. Łódź: Muzeum Sztuki&Authors.

Źródła internetowe

  1. Ziętek, A. (2014). Krytyczne, zaangażowane, otwarte? Działania artystyczne i instytucje sztuki wobec otoczenia społecznego. W: T. Załuski (red.), Skuteczność sztuki. Łódź: Muzeum Sztuki&Authors.
  2. Galeria „Szara” (2002–2015). Archiwum wydarzeń – Cieszyn 2002–2015. http://galeriaszara.pl/archiwum-wystaw/ (dostęp: 25.12.2016).
  3. Gminny Program Rewitalizacji Miasta Cieszyna do roku 2026 (2017). http://www.cieszyn.pl/GminnyProgramRewitalizacji/ (dostęp: 27.12.2016).
  4. Krajewski, M. (2011). Narzędzie wielofunkcyjne. Stan Rzeczy, 1 (1). http://www.stanrzeczy.edu.pl/recenzja-rakowski-lowcy-zbieracze-praktycy-niemocy/ (dostęp: 25.09.2015).
  5. Rewiry (2013). IDEA. Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie „Rewiry”. http://www.rewiry.lublin.pl/#pg=3097879966252853590&ver=2013 (dostęp: 19.09.2015).
  6. Straszne dzielnice (2008). Straszne dzielnice: Ulica Grygowej to piętno Zadębia. Moje Osiedle. http://lublin-hajdow-zadebie.mojeosiedle.pl/viewtopic.php?t=29257 (dostęp: 19.09.2015).
  7. Śliż, B. (2012). Spółka PKS Cieszyn postawiona w stan likwidacji. http://gazetacodzienna.pl/artykul/gospodarka/spolka-pks-w-cieszynie-sp-z-oo-postawiona-w-stan-likwidacji (dostęp: 26.12.2016).
  8. WIK (2013). Dworzec PKS w Cieszynie. Rozbiórka dobiega końca. http://cieszyn.naszemiasto.pl/artykul/dworzec-pks-w-cieszynie-rozbiorka-dobiega-konca,1677791,artgal,t,id,tm.html (dostęp: 26.12.2016).
  9. Wowrzeczka, J., Cieplak, A. (2012). Cieszyn walczy o Przedszkole nr 1. http://krytykapolityczna.pl/kraj/miasto/cieszyn-walczy-o-przedszkole-nr-1/ (dostęp: 01.01.2015). http://www.bycrazem.com/strona/placowki (dostęp: 21.01.2018).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Wowrzeczka J. (2017), Rysowanie mapy konfliktu, Kultura i Rozwój, nr 3 (4), s. 15-28.